Optima Group, dezvoltator de soluții software și servicii B2B de inventariere stocuri și active, anunță înființarea unui Board of Advisors. Această inițiativă strategică este menită să sprijine compania în atingerea obiectivelor sale accelerate de creștere. Printre prioritățile stabilite se numără dublarea cifrei de afaceri la fiecare doi ani, extinderea prezenței la nivel internațional și atragerea pe termen mediu si lung a unor investitori pentru expansiunea companiei. De la înființarea sa în 2002, Optima Group a devenit unul din cele mai importante companii specializate în dezvoltarea de soluții software și servicii de inventariere. Compania acoperă în prezent aproximativ 80% din piața de inventariere digitală a activelor și stocurilor. În noul board of advisory au fost cooptați Frédéric Marchal, un antreprenor francez, Șerban Roman, un investitor cu o vastă experiență în investiții și consilii de consultanță, și Paul Micheș, un executiv cu peste 30 de ani in domeniu. Cu peste 200 de companii in portofoliu din sectoare precum retail, FMCG, bănci, utilități si telecom, Optima Group este pregatită pentru următorul nivel de dezvoltare. “Decizia de a înființa un Board of Advisors este una naturală pentru extinderea prezenței la nivel internațional, după mai mulți ani de creștere organică pe piața locală.”, a explicat Gabriel Chiva, fondator Optima Group. Planurile pentru 2024 includ investiţii în dezvoltarea produselor și serviciilor proprii, rebranding-ul companiei şi demararea procesului de extindere prin stabilirea de echipe de vânzări si implementare în diferite țări. Alături de fondatorul companiei, Gabriel Chiva, și de echipa de management, cei trei noi membri ai Board of Advisors își propun extinderea rapidă a portofoliului de clienți și prezenței la nivel european. Obiectivul strategic este ca Optima Group să atingă o valoare de piață de 100 milioane euro în 5 ani și pivotarea de la o companie de soluții și servicii la una de tehnologie și inovație. Frédéric Marchal, fondatorul Ivalis Group, companie specializată în servicii de inventariere și externalizare, și-a adus contribuția la poziționarea companiei sale ca al doilea jucător de top în Europa, până la momentul achiziției de către RGIS, lider global în industria de inventar. Cu o bogată experiență de peste 30 de ani în domeniu, Frédéric își îndreaptă acum expertiza către Optima Group, unde are un rol cheie în dezvoltarea strategiilor de internaționalizare pe termen mediu și lung. A avut roluri executive în diverse companii din sectoarele imobiliar, de investiții și componente electrice și, în prezent, participă activ ca membru al consiliului de administrație al unei companii din sectorul electronicelor. Șerban Roman are peste 20 ani de experiență în zona de capital privat, coordonând procesul de evaluare, dezvoltarea de strategii, finanțare, pregătirea și execuția procesului de exit pentru companii din România. A ocupat poziții semnificative, inclusiv Vicepreședinte & Country Director pentru România la Enterprise Investors și a deținut mai multe roluri în board-uri de advisory pentru companii locale cunoscute precum Profi, Noriel, Arobs sau City Grill. Paul Micheș aduce în board of advisory o experiență strategică de leadership, acumulată atât la nivel național, cât și global. Cu peste trei decenii de expertiză profesională, el a demonstrat în mod constant capacitatea sa de a gestiona medii de afaceri complexe și de a conduce organizațiile către o creștere durabilă. Experiența și perspectiva sa strategică vor juca un rol esențial în ghidarea Optima Group către atingerea obiectivelor sale ambițioase, îndrumând direcția strategică a companiei și susținând planurile de extindere. Despre Optima Group Cu peste două decenii de expertiză și inovație, Optima Group s-a poziționat ca lider în furnizarea de servicii și soluții software pe piața din România și Europa. Misiunea noastră se transpune în dorința de a transforma provocările operaționale ale clienților noștri în oportunități de creștere și eficientizare, printr-o abordare personalizată care răspunde nevoilor unice ale fiecărui model de business. Echipa noastră de specialiști utilizează cele mai noi tehnologii, inclusiv inteligență artificială (AI), învățare automată (machine learning) și Internetul Obiectelor (IoT), pentru a ajuta companiile să-şi optimizeze operațiunile de gestiune a activelor și stocurilor. Pentru mai multe informații, vizitați www.optima.ro.
Denumirea inovației: Optimal Drones Tipul inovației: Tehnică Scurt intro: Optima Group opereaza 2 linii de business: solutii software si servicii de inventariere stocuri si active. Leader pe piata din Romania pentru serviciile de inventariere stocuri, lucram cu peste 200 de beneficiari din diferite industrii (bricolaj, retail, modă, banci si asigurari, FMCG, telecom, sectorul public). Pe parcursul anului 2021, am inventariat peste 3000 de locatii si circa 120.000.000 de articole de stoc. Descrierea inovației: Solutia de inventariere automata cu drone Optimal Drones a fost lansata in anul 2021 in Romania si este destinata in special companiilor care au depozite. Solutia presupune utilizarea de drone care au scannere incorporate si care permit scanarea articolelor din fiecare celula fara a fi nevoie sa se utilizeze persoane care folosesc scanere. Elementul de noutate: Noutatea consta in automatizarea procesului de inventariere, utilizarea dronelor in cadrul procesului de inventariere pentru acces in zonele greu accesibile si cresterea eficientei. Sistemul utilizeaza Inteligenta Artificiala (AI) pentru a efectua diverse activitati care se pot îmbunătăți iterativ pe baza informațiilor pe care le colectează si tranformarea datelor colectate de catre drone in rapoarte utile pentru o acuratete mare a stocurilor din depozit. Efectele inovației: In urma utilizarii dronelor in depozite care scaneaza codurile de bare sau etichetele RFID ale articolelor din depozit, toate aceste informatii sunt transmise in sistemele de gestiune depozit (WMS) si astfel acuratetea stocurilor va fi una foarte buna. Aceasta procedura automata de inventariere a stocurilor din depozit va permite realizarea de inventare periodice intr-un timp scurt si cu acurarete foarte buna. Inițiatorul proiectului: Initiatorii proiectului de inventariere cu drone sunt Gabriel Chiva – CEO responsabil cu inovarea si componenta de product marketing si Marian Luca – CTO responabil cu arhitectura si dezvoltarea solutiei. Descarcă
Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023. Gabriel Chiva, Managing Partner Oprima Group Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați. Pentru Optima Group, 2022 a stat sub semnul creșterii. Acesta este cuvântul care ne definește evoluția. Este, în mod cert, cel mai bun an al nostru. Poate părea atipic ca, într-un an care a stat sub semnul incertitudinii pe multiple planuri, noi să avem o evoluție ascendentă a business-ului, dar aceasta este o dovadă că serviciile de software development și tehnologie răspund problemelor actuale și schimbă paradigma în toate domeniile. Subiecte precum eficientizarea timpului și a costurilor și sustenabilitatea sunt pe agenda tuturor organizațiilor mari, iar soluțiile noastre aduc un astfel de impact într-un context în care schimbarea într-un mod smart este cuvântul de ordine. Pe ambele linii de business – dezvoltarea soluțiilor software proprii și serviciile de inventariere stocuri si active – trend-ul este crescător. Am demarat un proiect important de cercetare cu Facultatea Babeș-Bolyai, pe zona de Machine Learning/AI – o platformă software pentru predicția evoluției unor indicatori de business în procese comerciale. De asemenea, pe zona produselor si serviciilor software de asset management, perioada este una foarte activă, creștem constant si lucrăm cu organizații mari si foarte mari din toate domeniile de activitate, cum ar fi utilități, retail (supermarket-uri/hypermarket-uri, bricolaj, fashion, beauty), bănci, telecom, FMCG, sectorul public etc. De altfel, acoperim prin soluții stand-alone aproximativ 80% din această piață de soluții de inventariere digitală a activelor si stocurilor. Vom înregistra o cifră de afaceri de peste 1,5 ori mai mare decât cea din 2021. De asemenea, am semnat deja de câteva luni contracte pentru 2023 în valoare de 3 milioane de euro. Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului? Ne-am uitat cu atenție la evoluția economică și politică globală, la impactul pe care toate acestea l-ar putea avea asupra oamenilor noștri, clienților și business-ului și am urmărit diverse scenarii de lucru. Deși rezultatele Optima Group sunt peste așteptări, ne rămân ca motive de îngrijorare atât criza economică potențială, cât și schimbările care intervin pe piața muncii. Mă voi referi la aceasta din urmă și aș menționa că o preocupare importantă este de a putea susține din perspectiva factorului uman proiectele angajate. Nu este o îngrijorare propriu-zisă, ci mai degrabă o prioritate odată ce volumul din business crește, în special că ne desfășurăm activitatea în polii principali de business și de tehnologie – București și Cluj și că, pentru unele proiecte avem nevoie și de 500 de colaboratori (pentru proiectele de inventariere cu acoperire națională). Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs? Nu am resimțit influențe directe. Desigur că au existat îngrijorări cu un război în imediata vecinătate – atât din perspectiva impactului asupra echipei noastre, cât și din perspectiva clienților Optima Group, organizații globale ale căror decizii de investiții se iau pe diferite considerente și scenarii, iar un climat stabil primează. Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România? Cred că merită evidențiat că avem o creștere economică accelerată sau mai rapidă decât a altor țări. Contează și poziția geografică în regiune, dar și capacitatea noastră de adaptare și ajustare imediată. În domeniul în care activăm, al tehnologiei, aș menționa și talentul oamenilor, chiar dacă sunt insuficienți pentru nevoia actuală din piață. Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023? Ne uităm cu atenție la semnalele din alte teritorii, ca Statele Unite, unde se conturează ideea de criză economică. Provocările pe care le-am avut și anul acesta – criza energiei, inflație, blocaje în lanțurile de aprovizionare și alte efecte post-pandemice, război și schimbarea paradigmelor în cultura muncii – se vor păstra și va trebui să învățăm să le gestionăm. Pentru domeniul IT, competiția în atragerea și menținerea talentelor se accentuează de la an la an și va rămâne cea mai importantă provocare și prioritate pentru OPTIMA, în aceeași măsură.
Prezentă pe mai multe piețe din regiune cu soluții software de inventariere active și stocuri pentru care are printre clienți multinaționale din domeniile bancar, oil & gas și utilități, Optima Group derulează împreună cu Universitatea Babeș-Bolyai un proiect inovator bazat pe machine learning și tehnologii de big data. Am aflat detalii de la Gabriel Chiva, Managing Partner al companiei. Cum se prezintă piața soluțiilor smart de inventariere? Vorbim despre un domeniu care este obligatoriu prin lege pentru orice companie, dar și necesar – orice organizație trebuie să aibă imaginea în timp real a tuturor bunurilor sale, de la achiziție la casare. Așadar, potențialul acestei piețe este uriaș, atât pe zona de dezvoltare de soluții, cât și pe cea de servicii. Suntem în punctul în care facem trecerea de la hârtie și creion la un mod inteligent, automatizat, de inventariere care aduce beneficii nete – reducere de bugete, efort, timp, rezolvare de complexități, paperless. Am observat în timp tendințele și putem vorbi despre 60-70% mai multă eficiență măsurată în timpul investit, bugete și oameni implicați. Noi suntem jucătorii principali pe această nișă de piață, însă estimarea noastră este că piața soluțiilor și serviciilor externalizate de inventariere digitală este la 20% accesare pe piața din România, iar decalajul de adopție față de alte teritorii este uriaș. În țări precum Polonia, componenta de inventariere fizică, atât pentru inventarele de stocuri, cât și pentru cele de active, este în proporție de 80% externalizată, deci există loc de creștere. Care au fost cele mai importante proiecte în acest an? Aș menționa, în primul rând, finalizarea primei etape de implementare a proiectului de gestiune și inventariere active la OMV Petrom, un proiect foarte provocator și complex care ne deschide noi perspective în perioada care urmează. Este un proiect care implică multă tehnologie și resurse umane și care va continua anul viitor. Apoi, vreau să amintesc proiectul de cercetare pe care îl implementăm împreună cu Universitatea Babeș-Bolyai, o inițiativă prin fonduri europene, în valoare de peste 7 milioane de lei. Dezvoltăm prin machine learning și tehnologii de big data o platformă pentru predicția evoluției unor indicatori de business în procese comerciale. Pentru o companie de tehnologie, să lucrezi cu tehnologii noi, pe zona de inteligență artificială, este cu adevărat interesant și pot să spun că echipa de AI de la universitate este una dintre cele mai bune din România. De asemenea, și pe zona produselor și serviciilor software de asset management, perioada este activă, având proiecte cu organizații foarte mari din toate domeniile de activitate, cum ar fi principalele zece bănci, jucători globali din retail precum Mega Image, din utilități, ca Apa Nova, și din alte domenii de activitate. De altfel, acoperim prin soluții stand-alone aproximativ 80% din această piață de soluții de inventariere digitală a activelor. Ce estimări de business aveți pentru finalul acestui an? Preconizăm că vom ajunge la sfârșitul anului la o cifră de afaceri de 20 milioane de lei. Practic, va fi o creștere de la 2,7 milioane de euro în 2021 la 4 milioane de euro în 2022. Am avut un ritm susținut de creștere în ultimii ani, iar estimarea este că îl vom menține și în perioada următoare. Pe ambele linii de business – dezvoltarea soluțiilor software proprii și serviciile de inventariere – tendința este ascendentă și avem de câteva luni contracte semnate și pentru anul următor, în valoare de 3 milioane de euro. Singura provocare majoră și limitare, în același timp, este resursa umană, posibilitatea de extindere a echipei. Este binecunoscut faptul că suntem într-un domeniu al angajaților, iar noi ne desfășurăm activitatea în cele mai dinamice poluri ale industriei – București și Cluj. Deși echipa constantă este mică, de 50 de persoane, avem proiecte în care avem nevoie să angajăm rapid zeci sau sute de colaboratori și atunci resimțim dificultatea de a găsi cei mai potriviți oameni. Gândiți-vă că pentru linia de business de servicii de inventariere active și stocuri lucrăm cu peste 500 de colaboratori cu acoperire națională și suntem în proces de extindere a echipei pentru a putea susține proiectele pe care le avem planificate. Care sunt obiectivele pentru 2023? Ne propunem păstrarea ritmului anual de creștere și, odată cu dezvoltarea businessului, și mărirea echipei pentru a menține scalarea și din perspectiva factorului uman. Avem ca obiective creșterea cu 50% a activității și cu 20% a echipei. Pentru că avem rollout pe clienții companii multinaționale, ne dorim extinderea proiectelor internaționale, care, în momentul de față, reprezintă aproximativ 10-12% din business. Planul este de a ne adresa mai multor piețe externe. Luăm în considerare pentru dezvoltarea pe piețele externe și posibilitatea achiziției unei companii care se mulează pe nevoile noastre din aceste piețe. Privind puțin mai departe, ne propunem până în 2024 o internaționalizare pentru soluția noastră de asset management, care are deja maturitate și eficiență dovedită. Cred că ceea ce am reușit cu aceasta ca produs personalizat pe specificul pieței de oil & gas, de exemplu, este unic. Ne propunem să pivotăm de la soluția software de asset management construită pentru companii mari la piața companiilor small & medium, care presupune un număr mult mai mare de implementări și transformarea soluției în produs parametrizabil în cloud, care va permite o scalare mult mai rapidă a acestei soluții. Care sunt atuurile soluțiilor Optima față de alte produse disponibile pe piață? Pe piața serviciilor și soluțiilor de inventariere, am reușit, prin rezultate, să atragem principalii jucători din toate domeniile, deși, la un moment dat, în piața locală a activat și liderul global din domeniu. A contat foarte mult că am avut suportul și disponibilitatea de a le fi aproape clienților și după implementări și că, întotdeauna, construim customizat pe nevoile clienților. Spuneam, de exemplu, despre soluția noastră adresată pieței de utilități, un produs care este unic pe piață. Poziția principală pe piața de soluții stand-alone de gestionare digitală a activelor (asset management), cu o cotă de piață de aproximativ 80%, ne-a ajutat să construim o soluție matură și cu funcționalitate extinsă, prin care ne propunem să creștem, în continuare, portofoliul de clienți cu minimum 50% în fiecare an și pe care ne dorim să o externalizăm. Este importantă și expunerea pe care am avut-o cu o parte dintre soluțiile noastre și pe alte piețe din regiune, precum Ungaria, Polonia, Serbia, Bulgaria sau Moldova. Pe măsură ce companiile multinaționale partenere implementează soluții software cu noi în România, ni se deschide oportunitatea de a face rollout și în alte țări din Europa cu soluțiile noastre. Iar motivul de continuitate este dat, în mod evident, de rezultatele pe care le obținem împreună.
În meciul dintre hârtie şi creion versus AI, România încă mizează, în multe direcţii, pe soluţiile tradiţionale, însă tocmai pentru că nevoia de tehnologie există le dă ocazia dezvoltatorilor de servicii tehnologice să inoveze, lansând noi funcţionalităţi. Este şi cazul companiei Optima, care a venit cu o soluţie pentru digitalizarea servicilor de inventariere a activelor şi a stocurilor. Este normal să ajungem la momentul în care trecem de la hârtie şi creion la soluţii digitale care se traduc mai departe în optimizarea tuturor resurselor implicate – bugete, timp, resurse umane. Complexitatea din teren a anumitor organizaţii necesită astfel de eficientizări. Să ne gândim la o bancă precum CEC Bank, care are 1.000 de sucursale şi zeci de mii de mijloace fixe sau la OMV, care are inclusiv zone de extracţie – sonde, ori la un retailer mare cu acoperire naţională, cu milioane de unituri pe stoc. Este o zonă care, în mod evident, va creşte. Numai uitându-ne la pieţele mai mari din jur, de pildă, Polonia, observăm că inventarierea digitală, atât a stocurilor, cât şi a activelor este externalizată în proporţie de 80%, în timp ce în România ponderea este de 20%”, susţine Gabriel Chiva, proprietar al companiei Optima, un business cu afaceri de 2,7 mil. euro în 2021. Optima şi-a început activitatea în urmă cu 15 ani, ca dezvoltator de soluţii software proprii, iar în urma solicitărilor venite din partea clienţilor din prima linie de business a dezvoltat-o pe a doua, de servicii de inventariere active şi stocuri. În prezent, echipa Optima se află în proces de implementare a unui proiect de cercetare, împreună cu Universitatea Babeş-Bolyai, în valoare de 7,2 milioane de lei (peste 1,4 mil. euro), prin care dezvoltă o platformă pentru predicţia evoluţiei unor indicatori de business în procese comerciale, bazată pe AI (Artificial intelligence – Inteligenţă Artificială) şi Big Data. „Pandemia a accentuat rolul tehnologiei de la instrument de suport la parte integrantă din strategia companiilor. Spre exemplu, deja suntem în punctul în care trebuie să facem predicţii pentru evoluţia unor indicatori de business, în funcţie de factorii de mediu, în procesele comerciale.” Potrivit antreprenorului, dezvoltarea acestei platforme este rezultatul faptului că, în prezent, majoritatea companiilor multe decizii sunt bazate cu precădere pe experienţa unor manageri, fiind dificil să se exploateze toată cantitatea de informaţii deţinute de companie şi care ar putea avea o influenţă majoră asupra acestor decizii. Această analiză, adaugă el, poate deveni posibilă utilizând aplicaţii ce exploatează datele acumulate de-a lungul timpului, pentru obţinerea de informaţii suplimentare precum identificarea de tendinţe sau de modele (patternuri) care să prezinte un interes deosebit în luarea deciziilor, lucru care se poate realiza folosind componenta de Machine Learning din AI, aplicată pe seturi de date de dimensiuni mari (big data). „Este o nevoie în mediul de business de astfel de soluţii”, a explicat Chiva, completând că inclusiv pe piaţa soluţiilor şi serviciilor externalizate de inventariere, organizaţiile mari au nevoie să vadă imaginea în timp real a tuturor bunurilor şi mişcărilor acestora de la achiziţie la casare, pentru a lua dezicii rapid, care să aibă un impact pozitiv. „Soluţia software principală dezvoltată de noi este cea de Asset Management care gestionează într-o platformă, în cloud, toate operaţiunile realizate asupra unui activ – de la achiziţie până la casare –, iar inventarierea se realizează în mod digital prin coduri de bare sau taguri RFID prin care toate bunurile sunt identificate mult mai uşor. Cu ajutorul acestei platforme pot fi colectate şi stocate numeroase informaţii despre active, cum ar fi locaţia în care se află, categoria din care fac parte, starea acestora, fotografii sau alte informaţii utile. Iar în urma implementării soluţiei digitale de inventariere, costul anual aferent inventarului scade cu 50%-60%”, a spus Gabriel Chiva.
Optima Group, companie care furnizează servicii de inventariere active și stocuri, ca și de software, vrea să continue extinderea în Europa în următorii doi ani. În prezent, compania este activă pe piețele din România, Moldova, Polonia, Ungaria, Bulgaria și Serbia. „Ne uităm să vedem care sunt posibilitățile pentru a finanța această extindere. Avem mai multe variante pe care le luam în considerare, fie emitere de obligațiuni, fie cotare la bursă, fie atragerea unui investitor strategic sau a unui fond de investiții. Estimările noastre în momentul de față sunt în jur de 2-3 milioane de euro pentru scalare. Suntem în faza în care creăm un board of advisors, o echipă care să aibă experiență în a scala business-urile internațional. Fie că vom semna diferite parteneriate cu companii din Europa, fie că vom angaja la început persoane de sales și marketing către anumite piețe strategice, fie că vom găsi alte instrumente astfel încât să scalăm business-ul în Europa, analizăm și ne propunem ca aceasta echipă să ne îndrume în direcția cea mai bună. Avem în plan să facem asta în următorii doi ani de zile, atât pentru linia de business de software, cât și pentru linia de servicii de inventariere”, a spus, la emisiunea PROFIT LIVE de la PROFIT NEWS TV, Gabriel Chiva, Managing Partner Optima Group, adăugând că, pentru scalare, ia în considerare și achiziția unor firme din diferite țări, care activează în același domeniu. „Analizăm toate variantele în funcție și de finanțările de care vom beneficia, astfel încât să putem scala business-ul cât mai rapid, dar și cât mai sănătos”, precizează acesta. De asemenea, pentru a atrage finanțare, compania analizează și posibilitatea de a emite o emisiune de obligațiuni sau chiar să se listeze la Bursa de Valori București. „Luam în considerare și finanțare prin emisiune de obligațiuni sau chiar și cotarea la bursă, dar asta se va întâmpla peste 3-4 ani probabil. Fondurile de investiții sau un investitor strategic sunt varianta cea mai ieftină”, afirmă el. Optima Group va lansa anul următor un an produs pe piață pe care îl dezvoltă în colaborare cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Avem în implementare un produs, o soluție de inteligență artificială, cu o valoare de aproape 7 milioane de lei, care ne va permite foarte mult să scalăm. Am început acest proiect în urmă cu un an de zile. Are o perioada de implementare de 2 ani. Deci, la anul pe vremea asta vom lansa produsul, care prezice pe baza unor indicatori externi, pe lângă cei interni, niște tendințe în piață. În momentul de față, produsul este testat de 3 companii din diferite domenii de activitate”, mai spune Gabriel Chiva.
Digitalizarea și adoptarea de proiecte bazate pe inteligență artificială au accelerat în ultima perioadă, iar companiile din domeniul tehnologiei caută să ofere cât mai multe astfel de soluții atât pe plan local, cât și la export. Studiu de caz: Optima Group. În perioada pandemiei de COVID-19, tot mai multe companii au migrat către online și au solicitat soluții digitale care să faciliteze munca de acasă. Un trend (tot mai) vizibil și în cifra de afaceri a companiei de tehnologie Optima Group – deținută de Gabriel Chiva (46 de ani), din București, și Ovidiu Pintea (55 de ani), din Cluj-Napoca –, business care a înregistrat un avans de la sub două milioane de euro în 2020 la 2,7 milioane de euro în 2021, cu previziuni solide de creștere și pentru anul în curs. La jumătatea acestui an, veniturile companiei erau de peste 1,8 milioane de euro, iar Gabriel Chiva estimează că anul acesta cifra de afaceri se va apropia de 4 milioane de euro. Optima Group are două mari linii de business: tehnologie și soluții proprii de software, respectiv inventariere stocuri și active, Optima fiind principalul jucător din piață pe acest din urmă segment. „Mulți fac inventarul cu hârtie și cu pix. Noi am dezvoltat o soluție care se bazează pe coduri de bare sau pe taguri RFID (tehnologie care identifică obiectele cu ajutorul frecvenței radio, n.r.)“, spune Gabriel Chiva. Nevoia de digitalizare Soluțiile software pentru inventarieri există de mai mulți ani pe piață, însă au început să fie mai solicitate odată cu accelerarea digitalizării. Antreprenorul spune că o companie are costuri mai serioase doar atunci când face prima inventariere digitală a activelor, pentru că acest lucru presupune aplicarea codurilor de bare sau a sistemelor de citire cu frecvență radio. Apoi, în anii următori, costurile scad cu circa 60%-70%. Chiva spune că acest gen de contracte se derulează cu companii mari din zona de banking, retail sau utilități, dar și cu instituții publice – segment care generează însă doar 5% din business. „Acesta este practic un serviciu de asset management care se adresează nu doar inventarului, ci oricărui bun de la achiziție până la casare. Orice se întâmplă cu mijlocul fix respectiv se vede în aplicație“, detaliază Gabriel Chiva. De exemplu, el spune că acest gen de servicii este foarte apreciat de băncile care au multe sucursale și trebuie să inventarieze zeci de mii de mijloace fixe, softul dezvoltat de Optima oferind informații atât despre starea acestora, cât și despre deplasarea lor dintr-o parte în alta. Pentru astfel de servicii de inventariere, Optima asigură inclusiv personal care se ocupă de ciparea și de etichetarea bunurilor. Operațiunile Optima Group sunt asigurate de două mari birouri, unul la București și altul la Cluj-Napoca, în care lucrează aproape 50 de persoane. Circa 60% din personal este la București, iar 40% – la Cluj-Napoca, mai spune antreprenorul. Programarea bine cercetată Gabriel Chiva nu ascunde că Optima Group dezvoltă inclusiv proiecte de cercetare care sunt implementate cu ajutorul soluțiilor de inteligență artificială. Un astfel de proiect, cu o valoare de șapte milioane de lei, este dezvoltat alături de echipa de machine learning (învățare automată) a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Concret, este vorba despre o platformă care poate prezice realizarea unor indicatori de business în funcție de anumiți factori interni sau externi și de istoricul vânzărilor. Daniel Chiva dă drept exemplu producătorul de bere Ursus, pentru care a dezvoltat diverse soluții software de-a lungul timpului. Pentru a programa un volum de producție pentru un anumit interval de timp, spune antreprenorul, reprezentanții fabricii de bere pot introduce în sistem, de pe platforme specializate, date despre prognoza meteo pentru următoarele luni, ce evenimente sportive sau concerte live au loc în acea perioadă sau orice alte elemente externe care pot influența consumul de bere, iar în baza unor algoritmi de inteligență artificială pot decide ce cantități pot produce pentru un anume interval de timp și cum pot organiza distribuția. „Am implementat acest sistem pentru Ursus și, practic, își planifică producția de bere în funcție de toți acești factori“, adaugă antreprenorul. El spune că o astfel de platformă este utilă și pentru retailerii din bricolaj, care pe baza unor indicatori ca evoluția prețurilor la materialele de construcții, variațiile cursului valutar, evoluția comenzilor și a volumului de vânzări, pot stabili ce stocuri de produse își pot face pentru anumite intervale de timp. Mai mult, pot calcula și în ce magazine trebuie să asigure volume mai mari de produse. Gabriel Chiva precizează că acest gen de platforme vor fi tot mai căutate în viitor, piața soluțiilor bazate pe inteligență artificială fiind estimată în acest moment la peste 1.000 de miliarde de dolari la nivel global. De la Microsoft la Optima Gabriel Chiva a intrat în antreprenoriat în 2005. Este absolvent de Automatică și Calculatoare la Politehnica din București, iar după încheierea studiilor, în 2000, s-a angajat la Microsoft, fiind responsabil de relațiile cu partenerii. „Am lucrat cinci ani pentru Microsoft și acea perioadă a fost ca o școală pentru mine“, povestește acesta. Era perioada de început a Microsoft în România, iar în acea vreme erau puțin peste 20 de angajați, față de peste 1.400 de salariați și o cifră de afaceri la nivel local de peste 113 milioane de euro în 2021. În acele vremuri, Chiva a avut periodic întâlniri cu partenerii companiei, cărora le făcea prezentări despre noile produse care intrau pe piață. La o astfel de prezentare la un partener din Cluj-Napoca l-a cunoscut pe viitorul său asociat, Viorel Pintea. Primul lor client a fost chiar Ursus, care le-a propus să dezvolte o soluție software pentru automatizarea departamentului de vânzări. Producătorul de bere le oferea finanțare pentru o perioadă de un an, iar Chiva a mai angajat cinci persoane pentru realizarea proiectului. Soluția propusă a fost un succes, iar cei doi au început ulterior să își caute noi clienți. „Ovidiu Pintea era o persoană mai tehnică, un bun manager de proiect, în timp ce eu mă ocupam de zona de vânzări și de marketing“, mai spune Gabriel Chiva. Practic, Optima Group a dezvoltat încă de la început soluții personalizate pentru clienții săi. În momentul de față, Gabriel Chiva se gândește să pună accent pe piața externă, care asigură acum circa 12% din cifra de afaceri. În acest sens, se gândește inclusiv la atragerea unui investitor și ia în calcul chiar vânzarea unei linii de business dacă situația o va impune, însă o decizie finală o va lua abia anul viitor. Până atunci, va continua să crească businessul cu propriile resurse. Spune că nu are emoții, pentru că, la jumătatea acestui an, are deja comenzi de circa 2,5 milioane de euro pentru 2023, iar până la sfârșitul anului este convins că numărul de contracte va crește. Ce, cât, unde Industria de software și servicii are un aport de aproape 6,2% la produsul intern brut (PIB), ceea ce însumează circa 13,6 miliarde de euro, potrivit unui studiu al Asociației Patronale din Industria de Software și Servicii (ANIS). IMPACT. Industria de software și servicii IT aduce la bugetul de stat venituri din contribuții și taxe de circa 1,3-1,4 miliarde de euro. CREȘTERE. În perioada 2015-2020, industria IT a înregistrat o creștere anuală medie de 17%, în condițiile în care, în același interval, economia României a avut un avans de circa 6%, potrivit studiului ANIS.
Compania este activă pe pieţele din România, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Moldova l Circa 12% din business este reprezentat de proiectele internaţionale l Optima a închis anul 2021 cu afaceri de 2,7 mil. euro. Compania românească Optima, dezvoltator şi furnizor de soluţii şi servicii software, cu afaceri de 2,7 milioane de euro la finalul anului trecut, vrea să îşi crească activitatea la nivel internaţional şi ia în calcul inclusiv atragerea unui fond de investiţii sau a unei finanţări care să susţină dezvoltarea. În prezent, compania este activă pe pieţele din România, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Moldova, iar 12% din business este reprezentat de proiecte internaţionale. „Planul este de a ne adresa mai multor pieţe externe. Luăm în considerare inclusiv atragerea unui fond de investiţii sau a unei finanţări pentru a putea să facem acest pas mai rapid, chiar şi posibilitatea achiziţiei unei companii care se mulează pe nevoile noastre din aceste pieţe. Evaluăm orice posibilitate de a ne extinde prezenţa internaţional, chiar şi atragerea unui fond de investiţii, emisiune de obligaţiuni la Bursa de Valori sau listarea pe Bursa de Valori“, a spus într-un interviu pentru ZF Gabriel Chiva, proprietarul Optima.
Clădirea de birouri de clasa A situată în Piața Muncii a atras în prima parte a acestui an doi noi chiriași: Kredyt Inkaso România, care ocupă întreg etajul 8 al clădirii, și Optima Group care ocupă o parte din etajul 4. Kredyt Inkaso România a închiriat o suprafață de aproximativ 800 mp, care include spații de birouri și locuri de parcare. Noul birou al jucătorului de pe piața de gestiune a creanțelor din Europa Centrală și de Est, a fost deschis începând din 1 martie. „Mutarea birourilor într-un spațiu reprezentativ este primul pas în atingerea obiectivelor de creștere pe care ni le-am propus în următorii ani,” declară Cristian Talpau, Director General Kredyt Inkaso România. Fondată ȋn anul 2002, Optima Group este specializată ȋn dezvoltarea de soluţii software mobile şi furnizarea de servicii de inventariere, cu sedii ȋn București şi Cluj Napoca. Compania de consultanță imobiliară Premium East8 prin Elena Miu, Senior Advisor, cea care a coordonat ambele tranzactii de inchiriere ale spațiilor din Olympia Tower, clădire de birouri de 11 etaje, certificată BREEAM VERY GOOD. Olympia Tower are în acest moment chiriași cu preponderență din domeniul IT, debt collection, consultanță de energie, iar în prezent nivelul de ocupare este de 90%. „Aceste două noi tranzacții vin să confirme nevoia de a avea un spațiu de birou, indiferent de modelul de lucru adoptat în urma pandemiei. Noilor chiriași le dorim o colaborare fructuoasa cu dezvoltatorul Bluehouse Capital”, spune Anna Kalamioti, Senior Consultant Knight Frank Romania, care a reprezentat dezvoltatorul.
Facultatea de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai (FMI-UBB) va coordona două proiecte de transfer tehnologic, în parteneriat cu companiile Optima Group și Endava România, în cadrul Programului Operațional Competitivitate (POC) 2014-2020. O platformă software pentru predicţia evoluţiei unor indicatori din procese comerciale, bazată pe Big Data şi Data Mining, se realizează în colaborare cu Optima Group (coordonator) în baza contractului de finanțare încheiat cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), ca Organism Intermediar pentru POC, pe doi ani. Valoarea proiectului este de 7,3 milioane de lei, iar UBB primește 0,9 milioane. Obiectivul său constă în implementarea unui proces de producție nou (dezvoltare de software) în vederea realizării Data Seer, produs informatic capabil să prezică evoluția mai multor indicatori de business. Procesul este bazat pe activități de cercetare – dezvoltare tehnologică – inovare, dar și pe transformarea rezultatelor obținute într-un produs vandabil, în vederea comercializării. Un sistem integrat pentru automatizarea proceselor de afaceri utilizând inteligența artificială (AI) se desfășoară în colaborare cu Endava România (coordonator) în baza contractului de finanțare încheiat cu MCID, pe doi ani și trei luni. Valoarea proiectului este de 17,5 milioane de lei, dintre care UBB va primi 4,1 milioane. Obiectivul este realizarea unui serviciu optimizat în mod semnificativ (inovare de produs) în cadrul Endava. Adiacent, pe parcursul activităţilor de cercetare-dezvoltare necesare, se va obţine îmbunătăţirea proceselor de producţie în departamentele Service Desk şi Dezvoltare de Software. Obiectivul investiţiei iniţiale pentru inovare în vederea introducerii în producţie a rezultatelor obţinute din cercetare-dezvoltare este extinderea capacitătii Endava, care va fi realizată prin îmbunătăţirea serviciului de automatizare a proceselor de afaceri din portofoliul companiei. Proiectul își propune proiectarea, dezvoltarea, testarea şi optimizarea a două demonstratoare şi a unui prototip de sistem integrat ce permit automatizarea proceselor de afaceri utilizând metode inovative de interacțiune cu utilizatorii prin intermediul AI. Prototipul va fi folosit pentru îmbunătăţirea semnificativă a unui serviciu (inovare de produs) pe care Endava îl va oferi clienţilor săi ca urmare a implementării prezentului proiect de cercetare-dezvoltare. UBB va coordona activităţile de cercetare orientate pe descrierea şi interogarea proceselor de afaceri, activităţile de cercetare orientate pe modele de învăţare automată şi analiza datelor. Endava este lider în furnizarea de servicii tehnologice de ultimă generație și își sprijină clienții în dezvoltarea propriilor organizații, prin utilizarea soluțiilor scalabile de Distributed Enterprise Agile. Clienții săi activează în industriile de plăți; servicii financiare; tehnologie, media și telecom; bunuri de consum; logistică; medicală. Pentru ambele proiecte echipa UBB este formată din cercetători de la FMI, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, cu sprijinul Centrului de Transfer Tehnologic și Cognitiv.